Multifaceted concert performances in music schools
instrumental students as music mediators
Author
Dagmar Schinnerl
Abstract (eng)
Based on Andrea Welte's article "Musikschulen" in Handbuch Musikvermittlung (2023), this paper presents an approach to designing recitals at music schools and reflects on the challenges and the conditions for success mentioned by Welte. The text argues that the student engagement in tandem with limited instructor interference in concept develop-ment enables the student instrumentalists involved to participate andcollaborate so that they can appear as music-mediating practitioners.
Abstract (deu)
Ausgehend von Andrea Weltes Artikel „Musikschulen“ im Handbuch Musikvermittlung (2023) wird eine Vorgehensweise zur Gestaltung von Klassenvorspielen an Musikschulen präsentiert und hinsichtlich Herausforderungen sowie der bei Welte genannten Gelingensbedingungen reflektiert. Es zeigt sich, dass die vorgestellte Herangehensweise an die Konzeptentwicklung den beteiligten Instrumentalschüler*innen Partizipation und Kollaboration ermöglicht, sodass diese als musikvermittelnde Akteur*innen in Erscheinung treten können.
Keywords (eng)
music school recitalsstudent participationcollaborationmusic schoolconcert design